Sunday, January 27, 2008

Studie

Ik krijg onderhand heel veel vragen over wat voor studie ik toch aan het doen ben.
Photobucket
Ik krijg via de DWI(dienst werk & inkomen ) een opleiding voor de formulierenbrigade.
Watte??
=Als u moeite hebt met het invullen van formulieren, dan kunt u de hulp inroepen van de Formulierenbrigade. Zij zoeken samen met u uit waar u eventueel recht op hebt. Vervolgens helpen zij u met het invullen van de formulieren.=
Deze zin komt letterlijk van de site van Amsterdam.nl , de info site van de gemeente Amsterdam.
Het is een Amsterdams intitiatief , onstaan om dat de raadslieden omkwamen in het invullen van de formulieren en daardoor nauwelijks aan ander werk toekwamen.
Er werd besloten mensen op te leiden om dat deel op te vangen en zo is de Fomulierenbrigade in het leven geroepen.
Photobucket
Het is in Amsterdam een heel gedegen opleiding op MBO niveau , waarbij er Methodiek , Sociale vaardigheden , kennis van het Sociale stelsel & de Sociale kaart van belang zijn net als computerkennis.
Een leeuwendeel van de tijd gaat ook naar belastingformulieren en dat is een groot zwaartepunt , het is namelijk ook de bedoeling dat die formulieren voor de minima kosteloos door de brigadisten ingevuld worden.

Teglijkertijd is het een reintegratie project en op deze manier wordt er werkervaring in deze sector verkregen maar we hebben onderhand te horen gekregen dat mensen naar allerlei richtingen uitstromen dus dat het helemaal niet betekent dat je ook daadwerkelijk alleen maar bij de Formulierenbrigade terecht komt , hoewel je na de opleiding bij een van de Marktpleinen van het DWI een tijdelijke plek kan krijgen.
Behalve de belastingformulieren vullen de brigadisten ook formulieren in voor de aanvraag van verzekeringen , de knipkaart en allerlei andere sociale forumlieren.
Dat gebeurt behalve op de Marktpleinen ook in buurthuizen , bejaardenhuizen en er worden zelfs huisbezoeken gedaan.
Het ligt aan de brigadist zelf wat er dan verder gebeurt.
Photobucket
Voor mij zelf is de reden om aan deze opleiding te beginnen , voornamelijk de uitdaging en de kans om eens verder te kijken dan het vakgebied waar ik al jaren mijn brood mee verdiend heb.
Door alle bezuinigingen zit er geen vaste uitbreiding van uren in de toko en ik moet eerlijk zeggen dat ik merk dat ik enorm geniet van het aanbod van nieuwe stof en het feit dat mijn brein zich weer eens moet inspannen om ergens anders dan de gesneden koek te vermalen.

Verder vind ik het heel erg leuk om met zo een diverse groep de opleiding te doen , mijn studiegenoten komen uit de kunst , journalistiek , bedrijfsleven , maatschappelijke dienstverlening , civile techniek en hebben een scala aan ervaring.
Aangezien iedereen zichzelf meeneemt heb je ook heel veel verschillende visies en invalshoeken waardoor de bijdragen aan de lessen heel boeiend is.
Letterlijk zoveel hoofden zoveel zinnen.

Na twee weken kan ik zeggen dat het een opleiding is waar ik me heel erg thuisvoel en dat ik heel blij ben dat ik deze stap gezet heb.
Leren is echt heel erg leuk.

4 comments:

Anonymous said...

wat knap
Ik vind leren niet leuk eigenlijk.
Er ligt hier al een maand een belangrijk formulier wat ik moet invullen bedenk ik mij tijdens het lezen van dit weblog.

fleurvh

Anonymous said...

Klinkt allemaal erg goed An!

Anonymous said...

Goed en interessant werk. Ik werk bij een organisatie waar ook raadslieden in dienst zijn. Vorig jaar hebben zij zelfs collega's gevraagd plaats te nemen in de formulierenbrigade. Na een korte cursus kon je iemand helpen met het invullen van de aangifte inkomstenbelasting.

Anila said...

@Fleur is dat formulier nu de deur uit??
@ Molly , het is gewoon spek naar mijn bek , denk ik .
@Patty , geloof me het is een stroom aan informatie die we te verwerken krijgen en de FB heeft zijn nut al beweze he , gelukkig maar.