Friday, December 14, 2007

Vergeving en verzoening

Gisterenavond hoorde ik op de radio een discussie programma startten over deze twee mogelijkheden.

Vergeving is wanneer je iemand kunt excuseren voor het onrecht dat die je in jou ogen heeft aangedaan en kunt loslaten wat je dwarszat.
Dat kun je alleen , eenzijdig doen en daar heb je niemand bij nodig , het is een besluit om niet meer stil te staan bij datgene dat pijn gedaan heeft of een belemmering , teleurstelling of last is geweest.

Verzoening ligt een stap verder , dat kan pas nadat je elkaar vergeven hebt en beseft dat je die ander niet missen wil , daar moet je dus over kunnen praten met de persooon , tot een compromis kunnen komen om een basis houding te bepalen waarmee je verder kunt.
Het vraag dus veel meer van de beide partijen en de wens vooral om door te gaan met de band die er eerder was met een open blik naar de toekomst.

Behalve dat het soms achterhaalde waarden lijken , is het zinvol , wat voegt het toe aan je leven?
Dat is mijn vraag want na de beschrijvingen die er werden gegeven op de radio heb ik verder niet meer geluisterd omdat mijn hoofd met me op de loop ging.
In hoeverre ben ik in staat te vergeven en te verzoenen?
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Over het algemeen ben ik een heftig maar ook geduldig mens , als ik je in mijn leven en hart toelaat dan heb je er ook wel een stevige plek.
Ik ben niet blind voor de fouten van mijn geliefden maar zolang er over de dingen die me storen gepraat kan worden rechtstreeks of soms in een filosofisch overdenken , kan je bij mij een aardig potje breken.
Als ik boos of gekwetst ben , dan slaat die tolerantie om , als ik genoeg geraakt ben dan kan ik heel abrupt de deur dicht doen en ga ik zelden terug op mijn schreden.
Het is over en uit.

Een enkele keer lukt het iemand om dat te doorbreken , dan kan ik vergeven en komt het tot een verzoening , vooral als ik dan in het gesperk dat volgt begrijpen kan wat de beweegreden van die ander waren.

Vergeef ik iedereen wel waarop ik zo boos ben geworden?
Meestal wel , de heftigheid slijt en dan komt er een soort onverschilligheid , een mens kan niet boos blijven.
De verzoening hoeft dan van mij ook echt niet meer want ik heb niet de behoefte nog in die ander te investeren , me druk te maken over wat geweest is .
Loslaten is totaal geen issue .
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Als het gevoel bij mij totaal weg is , dan sla ik verzoeningspogingen ook af , eenzijdig verzoenen kan niet , dat klopt.
De breuk is dan zo defintief dat er nooit meer iets constructiefs kan ontstaan en waar wantrouwen de boventoon zal voeren.

Toch heb ik veel meer moeite met een ander fenomeen ...het zonder enige reden vertrekken van mensen uit je leven , het gevoel dat het door je handen geslipt is en waar je geen naam aan kunt geven ; geen vinger op kan leggen.
Die leegte schrijnt.

Misschien wel het meest omdat het geen keuze is.

4 comments:

Anonymous said...

Ik kan weinig toevoegen aan jouw woorden An.
Het doet mij pijn als ik het lees en besef meteen dat ik niet kan vergeven.
Niet hém, om zomaar te verdwijnen uit ons leven, zonder zelfs een hand!
Ik zal hem nooit meer zien of willen zien. Ik houd nog steeds van hem en tevens vind ik het de grootste egoïst die er is.

Bieke said...

Een voor mij erg gevoelig thema... dat alleen speelt i.v.m. mijn ex.

Ik weet ondertussen wel heel goed dat alleen IK last heb van dat niet kunnen vergeven, maar die wetenschap maakt niet dat ik het wel zou kunnen. Ik heb zelfs ooit een cursus vergeven gevolgd. Zonder succes.
Onverschilligheid is wat ik zou willen bereiken, maar ook daar ben ik nog lang niet. Zolang de herinnering pijn doet...

Maar om terug te komen op wat je schrijft, ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik er hetvolgende even uitlicht:

"Een enkele keer lukt het iemand om dat te doorbreken , dan kan ik vergeven en komt het tot een verzoening , vooral als ik dan in het gesperk dat volgt begrijpen kan wat de beweegreden van die ander waren."

Wil dit dan zeggen dat je je in eerste instantie niet afvraagt wat de beweegredenen zijn van de ander, waarom de ander doet/zegt wat hij/zij doet/zegt?

Anonymous said...

IK word vreselijk gevaarlijk wraakzuchtig als er met mijn gevoelens wordt gespeeld

Ik ben veel te serieus voor laffe rotspelletjes

fleurvh

Anila said...

@Bieke..
Ik moest even diep nadenken en nee zoals jij dat leest zo bedoel ik dat zeker niet , het heeft meer te maken met het feit dat het gevoel van over en uit , dat overvalt me als die ander het kleed onder mijn voeten wegrukt.

En toch , de beweegreden hoeven met niet eens duidelijk te zijn , als de intentie erachter vals of krengerig aanvoelt , dan gaan bij mij de luiken dicht en de brug omhoog!

Wellicht mijn blinde vlek ........