Thursday, December 06, 2007

Droste versus domino

Kent u haar nog , de Droste zuster op het blik?
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Bij mij roept ze een gevoel van weemoed op , de lucht van mijn jeugd , de warme chocolademelk bij de avondbroodmaaltijd.
Lekker een broodje pindakaas , dunken of soppen in de beker warme choc, yummie!
Het is gebaseerd op een Escher en heel typisch Hollands voor mijn gevoel.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Heimwee , nostalgie , fijne dingen daar associeer ik het mee.
Het andere uiterste is het domino idee , je weet wel ook weer iets typisch Hollands , ieder jaar trekken we er heel veel bouwers en kijkers mee.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Dit jaar ging het voor de eerste keer echt goed mis en werd het target niet gehaald.
Zijn de Hollanders nog steede de beste dominobouwers?
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
De associaties met de stenen is een stuk minder positief , want de dominostenen doen me denken aan iets dat kapot is , weggevaagd , schloss........
Het gevoel van welbehagen versus het gevoel van onbehagen.
Beide symbolen voor vergankelijkheid.

Niets is blijvend , niets is blijvend
Alles hoe schoon ook zal eenmaal vergaan


( Ja , ja , de christelijke opvoeding , daar kan je niet omheen )

Maar waarom is loslaten soms zo moeilijk en wens je bij sommige gebeurtenissen dat je de tijd terug zou kunnen draaien??

5 comments:

Anonymous said...

Daar las ik toevallig weer wat over loslaten;
In de flim Heat komt een cruciale scene voor tussen een gangster, gespeeld door Robert De Niro, en een detective gespeeld door Al Pacino. De Niro zegt; Als je de hitte van je achtervolgers voelt moet je binnen vijf seconden alles wat je hebt kunnen loslaten en wegwezen. Uiteindelijk gaat De Niro ten onder, omdat hij zich hecht. Omdat hij niet kan loslaten. De film zegt: Je hechten is ten onder gaan.


fleurvh

Bieke said...

Is er een speciale gebeurtenis die je dit doet schrijven An?

Anonymous said...

@ Fleur...wat een opmerking zeg.
Loslaten is ten onder gaan.
Daar ga ik eens over nadenken

Anila said...

@ Fleur in de context van de film snap ik die uitspraak wel , hechten maakt je kwetsbaar dus moet je loslaten voordat je geraakt wordt.
Gruwelijk moeilijk want iedereen hecht zich , ergens aan...
@Bieke , indirect heeft het te maken met de dingen waarover jij en ik de laatste tijd van gedachten wisselen en de onrust die ik om me heen ervaar.
En het besef dat er ook weleens een vertraagde reactie op gang komt , die ik dan niet heb kunnen voorzien.
@Molly , ik geloof dat de conclusie niet helemaal is dat je door loslaten ten onder gaat , dat zou je dan net juist van de ondergang kunnen redden ....toch??!!

Anonymous said...

Ik denk dat in sommigegevlen je hechten ook je ondergang kan worden. Mooie stelling, iets voor mijn weblog;-))
Je kunt natuurlijk wel uit die ondergang komen( hoop ik)