Sunday, February 03, 2008

Liedjes

Jarenlang , zeker in mijn jeugd was ik ervan overtuigd dat Nederlands geen taal was om in te zingen.
Photobucket
Het bekt niet was de meeste gehoorde term.
In de loop der jaren hebben vele tekstschrijvers en zangers bewezen dat het onzin is en dat je in het NL net zo gloedvol je gevoelens , gedachten , ideeen kan uiten en dat het de vergelijking met welke taal ook met glans kan doorstaan.

De Nederpopgolf in de tachtiger jaren heeft er zeker veel aan toegevoegd naar als je goed terug kijkt zijn er altijd wel schitterende liedjes in het NL geschreven , zelfs tussen de volksliedjes en carnavalskrakers zitten er pareltjes.
Het leuke vind ik ook de humor die je in heel veel liedjes terug vindt , en ook natuurlijk liefde voor een stad of streek of zelfs voor een sport.

Een van de kampioenen was Annie MG , wie van ons is niet geraakt door haar humor , haar woordenflair en het gevoel dat je als kind je gebreken mocht hebben , zelfs moest hebben en daarbij dan de schitterende muziek van Harry Bannink.
Maar ook een hedendaagse schrijver als John Ewbank maakt zulke fantastische teksten en is zeer productief voor heel veel zangers in den lande .
Photobucket
Daarom geniet ik elke zaterdagavond zo van een Nieuwe Jas .
Ik vind het concept heel erg mooi en ooit begonnen als een programma met liedjes van Annie MG in een nieuwe jas , waarbij Bello van Mathilde Santing voor mij absoluut een topper was , al vond Annie zelf dat minder geslaagd ; heeft de AVRO het omgezet in een serie schitterende programmas.
Het idee om andere , dan de oorspronkelijke zangers de liedjes te laten vertolken , soms vooraf gegaan door een heel persoonlijk verhaal van een vaak onbekende Nederlander , levert voor mij televisie amusument op zoals ik dat graag zie.
Photobucket
Bekende , onbekender en heel jonge zangers zingen met heel veel passie de mooiste liedren die het publiek heeft uitgekozen , gepresenteerd door Nelleke van der Krogt op een mooie simpele manier , ik ben er heel enthousiast over.
Na de show kun je op het net ook nog het allemaal bekijken als de zangers van de aflevering ook nog van hun eigen liedjes laten horen.
http://www.avro.nl/tv/programmas_a-z/een_nieuwe_jas-live
Photobucket
Ik kan het alleen maar zeer warm aanbevelen!

No comments: