Friday, August 01, 2008

Bakplezier

Iedereen die hier regelmatig leest of mij kent weet dat ik dol ben op koken, bakken en braden.
Ik gebruik zelden kant en klaar producten en doe het meestal van "scratch", behalve die ene cake.
Das de keksie, de beroemdste Su eiercake die de loflijke gewoonte heeft in elkaar te zakken, gelijk een slecht gemaakte soufle, het "valt" vaak zoals dat in SU genoemd wordt.
Hier is een foto, die ik eerlijk van het net gepikt heb:
Photobucket
Een prachtig luchtige keksie!

Nou was mijn tante de allerbeste keksie bakster die ik ken en ze draaide haar hand er niet voor om, 10, 12, zelfs 14 eieren gebruikte ze met een zekerheid....de keksies zagen en smaakten fantastisch.
Helaas is dat nu verleden tijd, maar ik denk nog met weemoed terug aan de keksie van Friedchen.

Ik zal de verhalen over mijn misbaksels voor me houden, maar wel verklappen dat deze cake mij menige frustratie heeft opgeleverd.

Sinds een paar jaar is er wel een oplossing voor, er is namelijk een Su bakker die eerst op de zaterdagmarkt in Zuidoost stond met een gebakskraam met traditioneel Su gebak en allerlei bollen, berlinerbollen met jam, chocoladebollen, viadoebollen, struisbollen en nog veel veel meer, het was er elke week beredruk en Zainab was echt een ontmoetingsplek.
Maar de bakker stond niet stil en ging experimenteren en vond de ideale kant en klaar mix uit voor de keksie!
Eieren, wat water en olie toevoegen, nauwgezet de aanwijzingen volgen en succes verzekerd.
Vroeger kocht ik de mix op de markt en later in de Boni, in Reigersbos, maar daar zie ik de mix niet meer, wel de koekjes en gebak die ze in het gewone assortiment hebben.

Je kunt je indenken hoe blij ik was toen ik laatst ergens anders de keksie mix vond, maar ook een barramix.

En dat geeft dus het bakplezier, gisterenavond heb ik weer met succes een keksie gemaakt.
Helaas vergeten er een foto van te schieten, vandaar mijn fotojatwerk.
De smaak was als altijd voortreffelijk, het gebak smelt op de tong, zoals het hoort;-))

8 comments:

Bedzz said...

En bak je er voor morgen ook??
Vieren jullie Ruud d'r verjaardag eigenlijk morgen? Anders zou ik manlief eens aan kunnen kijken voor een ritje die kant op.

Anila said...

Ja hoor we zijn er gewoon, je weet hoe dat gaat Debz!

Anonymous said...

Ik kan hem al bijna ruiken in gedachten. :)

Anonymous said...

Mag ik ook komen? Maar dan moet je er wel 2 bakken: 1 voor mij alleen!

Anila said...

@ Er staat een heerlijk keksie klaar voor het feest, maar Ruby bakt vandaag haar chocotaart, das al een paar jaar DE feesttaart ;-))

Bedzz said...

Hey vraagje over de keksie!
Die van jou smaakte een beetje naar griesmeel achtig iets ofzo hahaha, maar als ik het traditionele recept bekijk komt er niks in voor waardoor het daar naar zou kunnen smaken.

Har en Micah vonden hem erg lekker dus ben benieuwd wat er nou precies in zat!

Anila said...

@Bedzz . het was gemaakt met het pakje en ik moet eens kijken wat voor bloem gebruik wordt,maar het is beslist geen griesmeel ...dat weet ik wel ..

Anonymous said...

Hoe kun je voorkomen dat de keksi in elkaar zakt?
Ariena