Tuesday, July 29, 2008

Tuinieren

Jarenlang was het woord genoeg om een diepe afkeer bij me op te roepen.
Photobucket
Toen mijn ouders ons ouderlijk huis in Su kochten was de tuin behoorlijk verwaarloosd, overgroeid met varens en grassen die tot aan de dakgoot reikten.
Mijn vader, die dol op tuinieren was, vond dat we mee konden helpen met de tuin onderhouden en daarom moesten we elke dag een vierkante meter aan vegitatie schoonmaken, not bad toch....3 kinderen, 3 vierkante meter, uurtje werk....
Maar we vonden het verschrikkelijk en nee het heeft ons geen liefde voor tuinieren opgeleverd, integendeel.

De eerste jaren in NL mistte ik de tuin dan ook niet, wel had ik al snel mijn kamer en later mijn woning vol planten staan en merkte ik dat ik ondanks alles de groene vingers van pa meegekregen had ;-)

Na jarenlang in kamerplanten en bloembakken gewroet te hebben, kwam ik in dit huis tot balkontuinieren, ook al geinspireerd door mijn uitzicht op de volkstuin beneden mijn balcon.
In deze wijk heeft ieder blok een eigen volkstuincomplex en in ons blok is er altijd een fanatieke groep aan het wroeten, planten en doen, dus nooit een plek vrij.
Ik heb nog geprobeerd met de benedenbuurvrouw een stuk voortuin te annexeren die toen niet in "cultuur " was maar dat werd niets omdat ze gingen verhuizen en de buren daarna ...ach....

Daarna werd ik ingehaald door mijn fysieke gestel, en tuinieren is nu helaas niet echt haalbaar, zelfs mijn balcon ligt nogal braak, hoewel ik me echt voorgenomen heb om er volgend jaar opnieuw te starten.

Gisteren bedacht ik me dat ik eens een rondje volkstuinen kon gaan doen.
Ik begon in Leksmondhof..
Photobucket
Photobucket
Het was al niet makkelijk om erbij te komen, en er groeit wel iets, weelderig is het zeker.

Op Leerdamhof heb ik niet eens fotos gemaakt, het zag er nogal kaal uit en ik kon er niet dichtbij genoeg komen.

Leusdenhof was mijn volgende doel..
Photobucket
Photobucket
Er wordt in dit stuk ook wel getuinierd en helaas kan je nu de "slotgracht" niet zien die om deze tuin gegraven is om een goede afwatering te garanderen, vooral in het voorjaar geeft dat een heel mooi effect.

Maar op nummer een met stip staat de tuin, waar ik op uitkijk en die me toen al tot tuinieren bracht...de tuin op Liendenhof.
Photobucket
Het heeft de weelderigheid, kleur en sfeer van een Engelse tuin ..
Photobucket
Photobucket
Er zijn tuintjes met groenten..
Photobucket
Allerlei soorten bloemen
Photobucket
Bankjes om te zitten
Photobucket
Rozenbogen, stillevens, doorkijkjes
Photobucket
Geurende bloemen
Photobucket
Fruitbomen
Photobucket
Photobucket
Photobucket
En dit is slechts een klein stuk waar ik omheen kon rijden met de scoot
Photobucket
Photobucket
Photobucket
De geur, vlinders , bijen die af en aan zoemen, echt zomers en romantisch
Photobucket
Photobucket
Het oog voor details, de grappige bordjes
Photobucket
Photobucket
En ik kwam ook deze mevrouw tegen die vertelde dat ze in een ander deel van de wijk woont, maar vaak even omloopt om door deze tuin te wandelen.
Photobucket
Photobucket
Ja de bewoners van ons blok hebben er een prachttuin van gemaakt..
En ik kan me nu al verheugen op de zonnebloemen
Photobucket
Behalve de volks of nutstuinen zijn er ook nog een heleboel particuliere tuinen van de bewoners op de begane grond en dat geeft onze wijk die al heel erg groen is met heel veel openbaar groen dat goed onderhouden wordt een heel speciaal aanzien.

Ik heb altijd een fantastisch uitzicht vanaf mijn balcon ...in alle jaargetijden.

2 comments:

Anonymous said...

Ik krijg bijna zin om te komen kijken. Let wel:ik zei BIJNA!

Anila said...

@Zus...ik wacht tot je zin je hierheen voert!!