Wednesday, April 23, 2008

Investering

Het gebouw waar ik de opleiding volg is een openbaar gebouw.
Sinds 2003 bestaat er regelgeving voor:
Photobucket

" Toegankelijkheid van gebouwen houdt in dat die gebouwen bezoekbaar en doorgankelijk zijn voor mensen met lichamelijke functiebeperkingen.

Toegankelijkheid heeft zowel betrekking op de overgang van straat naar gebouw als de inrichting van het gebouw zelf.
Toegankelijkheid zorgt ervoor dat mensen met een functiebeperking niet worden buitengesloten of in een uitzonderingspositie worden geplaatst.
Toegankelijkheid is een kwaliteitsaspect. Een goed toegankelijke omgeving is voor iedereen beter bruikbaar.
Opdrachtgevers dienen erop toe te zien dat geen ontwerpen worden gemaakt waarin de toegankelijkheid achteraf met noodoplossingen gerepareerd moet worden. Toegankelijkheid dient vanaf de allereerste fase van het ontwerpproces als structurerend principe voor het ontwerp gehanteerd te worden. Een goed basisontwerp kan meerkosten in een later stadium voorkomen. "

Aldus Bouw & Woningtoezicht.
Photobucket

Mooie regels maar het is nog lang niet van toepassing in ieder openbaar gebouw , wat me blijft verbazen want terwijl men tonnen in verbouwingen steekt zijn nog altijd de liften veel te klein voor mensen met een kinderwagen om over rolstoel- en soootgebruikers te zwijgen.
Want , er ontbrak een lift in het gebouw , dat verder wel behoorlijk goed aangepast is , tot aan de toiletten toe.
Sinds ik er de eerste keer kwam in september 2007 werd me enthousiast door deze en gene verteld dat er snel verandering in zou komen ; er stond een lift in de planning.
Photobucket
Vorige week zijn ze eraan begonnen en JOEPIE , gisteren was het af ...dus werd ik ` s midaags plotseling overvallen door de meneer die het karwei kwam inspecteren om vooral het ding te testen.
Photobucket
Ach , dat viel even tegen , de lift zelf is fantastisch ...dat is buiten kijf....maar het ding staat helaas in zo een hoek gemonteerd dat het al mijn stuurmanskunst als scootbereider zal testen .
Ik heb het dus bekeken en bedacht dat ik het op een nader tijdstip zal uitproberen en niet tijdens de lunchtijd , terwijl er heel veel volk de naast gelegen trap bestormt en de deuren van de hal naast de lift openduwt waarbij ze me bijna uit de scoot maaien omdat ze me niet zien achter de stevige deuren.

Hier is goed over nagedacht omdat ik diezelfde deuren ook niet vanuit de scoot kan openduwen , vanwege de drangers en hun gewicht.
Ik zal mijn bevindingen doorgeven , back to the drawing board voor de planning dus!
Photobucket
Oja , het is wel een Larry lift , Rohani!


Update:
Vandaag met hulp de lifthal ingereden en de lift "geprobeerd" en .....U mag nooit meer raden , de scootmobiel kan er in , maar dan kan de deur niet meer dicht.
Hilarisch als het niet zoveel geld gekost had!
Enfin , ik hoef geen trappen meer te lopen , dat scheelt!

2 comments:

Anonymous said...

Het ziet er geweldig uit maar het is dus niet functioneel en dus niet goed.
Echt irritant lijkt me dat.

Anila said...

@ Nee , hoor , dat is half leeg ...het behoeft nog wat fine tuning ;-)
Ik ga gewoon mijn visie geven op het gebruiksgemak !