Monday, August 22, 2005

Zondag

Ik word wakker met de lome stem van Michael Buble in mijn oren ...op de wekkeradio is radio 2 aan de Sandwich begonnen.
Image hosted by Photobucket.com
Ik rek me heerlijk uit en draai me om , kijk naar de zonnestralen die door mijn kamer spelen.
Zondag , muziek aan en ik lig in bed te luisteren....


Opeens ben ik weer een jaar of 10 en ik lig thuis in mijn bed , net wakker en in het bed ,boven me ,voel ik mijn broer geirriteerd bewegen ...
In het bed aan de andere kant van de kamer draait mijn zus mijn richting uit en grijnst en als uit een mond beginnen we mee te dreinen met de muziek die we horen.....
Image hosted by Photobucket.com
Over dat stille klooster , waar boer Jansen met zijn paard en een gebroken poot raad gaat vragen.
Mijn moeders zondagochtend ritueel bestaat uit platen draaien , helemaal niet erg , het heeft wel wat , gewekt worden met muziek,soms zingt ze mee en lang niet onverdienstelijk ,maar als ze aan haar selectie Jordanese Cultuur begint , dan kan je haar kroost wegdragen ....voor ons geen Johnny, Willy , tante Leen of Zangers zonder Naam!!
Image hosted by Photobucket.com
Vandaar onze dichterlijke vrijheid ....wijs geworden zet moeders een ander plaatje op....
Chopin`s Unvolendete........heeeeerlijk een soezelend liggen we braaf af en toe en stukkie mee-neurieend wakker te worden,nee met klassieke muziek had ze ons niet!
Image hosted by Photobucket.com

Zondagochtend , wakker worden door de radio die al de hele avond aanstaat.....
Misschien wel omdat ik niets prettiger vind om af en toe een stukkie muziek te horen als ik even tegen bewustzijn aan surf.......
Michael Buble , de Beach Boys, Mary J Blidge ..het is me om het even ...maar aub ...geen tante Leen!
Image hosted by Photobucket.com

7 comments:

Anonymous said...

Gelukkig ben ik niet de enige die ze niet meer horen kan!!!! Waar laat je overigens Perry Como en Jim Reeves? Is je heart ook niet meer in Rosario? En Mario Lanza?
Jonge,ik dacht dat ik dat allemaal al vergeten was.

Anila said...

Dat is nu eenmaal het leuke van jeugd herinneringen....
Sommige stemmen verdraag je nog wel maar anderen.....levenslang trauma , zus!

Anonymous said...

Voor mijn tijd... ;-) Daarnaast was het bij ons 'not done' jordanese muziek te luisteren. *rolt met ogen*

Bieke said...

heerlijk stukje om lezen Anila...

Eve, wil je dat wel eens laten, dat 'voor mijn tijd'... dat geeft mij het gevoel al oud te zijn :(...
want 't was wel in mijn tijd, Zangeres zonder naam, Tante Leen en Johnny Jordaan... en niet te vergeten Willy Alberti...
Ik had en heb er niks tegen... het hoort bij mijn herinneringen aan mijn kindertijd, met de tv die haast altijd op Nederland 1 of 2 afgestemd stond...

Anila said...

Het is dus leeftijdgebonden he Bieke...al speelt het aan 2 zijden van de aardbol!

Anonymous said...

Hoe herkenbaar An.
Muziek haalt herinneringen naar boven. Gevoelens, beelden, geuren, sferen.

De ene keer vrolijk, de andere keer triest.
Diepe emoties herleven met muziek.

Anonymous said...

Zondagochtend,

het moet ergens 1973 geweest zijn...Ik lig in bed en ik hoor het Houten Pootje, zoals mijn vader de Zangeres Zonder Naam noemde, me toezingen....
Ik trek het kussen boven mijn hoofd en blijf nog maar even in bed liggen.....

Mooie impressie Anila.