Wednesday, September 28, 2005

Familiefotos

Wie heeft ze niet liggen , van die fotos van mensen die je soms nauwelijks herkend of waar je met verbazing naar kijkt.
Van die plaatjes die je op een andere manier naar je ouders laat kijken?
Image hosted by Photobucket.com
Mijn tante is nu al een aantal jaren overleden ,maar haar kinderen hebben pas hun ouderlijk huis opgeheven , daardoor kreeg ik van mijn nicht een serie fotos die ik nu koester.
Van die prachtige geel geworden zwart wit fotos met van die leuke kartelrandjes, uit een lang vervlogen verleden.
Van een jonge pa en moe , van mijn broer ,mijn zus en mezelf als babies...
Plaatjes van de huwelijksreis van mijn oom en tante, waar ze heen gingen , dat weet ik helaas niet meer , ik dacht Cuba ...in elk geval een Spaans sprekend eiland daar ergens.
Image hosted by Photobucket.com

Mijn moeder , in haar eerste jaren op Curacao, aan het strand in badpak met overloos lange benen en een prachtfiguur..
Met haar vriendinnen , met mijn tantes, de dames als jonge ondernemende vrouwen.
Nichten en neven nu al in vijftiger en zestiger jaren als peuters , echt schitterend om te zien.
Ook hier weer de gelijkenissen , je ziet er hun eigen kinderen in terug.
Image hosted by Photobucket.com
Niet alle fotos hebben de tand des tijds ongeschonden ondergaan ,maar ik vind dat ook zijn charme hebben, die vlekken , witte plekken , soms op vervelende plekken.
Het maakt ze niet minder dierbaar.
Image hosted by Photobucket.com
Ik ben uren bezig geweest om ze zo goed mogelijk in te scannen en er een zo duidelijk mogelijk plaatje van te maken.
Ben heel tevreden met het resultaaten binnenkort ga ik deze en gene verblijden met een cdrom met de laatste resten tropenkolder.

Maar er is nog een foto die een uitdaging blijft.
De foto van de drie zussen.
Elin, Sonja en Erna....twee zijn heel duidelijk en een zit in de schaduw
Image hosted by Photobucket.com
Daar wil ik nog een mooie digitale versie van maken.
Het is nog niet wat ik wil .....maar het komt er .
Zeker weten!

9 comments:

Anonymous said...

Wat is dat toch met die foto's?
Ik zie ze anders dan jij ze ziet, en jij ziet denk ik niet wat ik zie.
Het zijn plaatjes van onze kolonie.
Iets uit boekjes, van donkere kindertjes met witte jurkjes in de rimboe...
Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen.

Anonymous said...

Jezus, rimboe, wat een benaming!!!
En daar woon ik tot nu toe in.Gelukkig hoef ik niet van liaan naar liaan te slingeren. Echt Tarzan-achtige beelden krijg ik bij dat woord.
Gelukkig dat wij op school wel wat meer leerden over het "Moederland".

Anonymous said...

Sorry, Annelies, ik heb nu eenmaal het hart in dit geval "op de vingers". Bedoelde het niet onaardig, maar vond mezelf vrij kattig toen ik mijn commentaar overlas!

Anila said...

Tuurlijk zie jij ze anders , ik zie er achtergrond bij die niet op de foto staat , en ruik als het ware de plek waar de de foto geschoten is...
Mezus , je hebt me weer eens laten schateren, jij veranderd nooit!Goedzo.
En Annelies , je moet er toch eens gaan kijken , ik weet het ,kost goud geld ,maar het is er wel erg mooi!

Anonymous said...

Ik krijg er ook een beetje een koloniaal gevoel bij da's waar... vooral door de bouwstijlen van huizen enzo, en ook dat verweerde uiterlijk van de foto's.
Ik vind ze prachtig.

Anonymous said...

Die bovenste foto Anila, en als ik dan aan jouw dochter denk...in mijn herinnering (ik heb jullie natuurlijk pas een weekeinde meegemaakt) zie ik wel gelijkenis...
Ik zal het eens gaan nazoeken in mijn foto's..;-))
Wat een prachtige foto's trouwens...
Het brengt me op een idee.

Anonymous said...

Arlinda (ben je Anila's zus?)ik bedoelde dat niet denigrerend maar als schets hoe suriname ( en de antillen, kortom de kolonieen) werden gezien in de tijd dat ik schoolgaand kind was.
Kun je nagaan.
En oh ja, wat zou ik héél graag eens in Suriname gaan kijken.
Mijn zusje wil mee; nu nog de centjes sparen.

Anila said...

Yep , Arlinda is mijn zus en die zal je vast en zeker willen zien als je daar heen gaat.
Ik stuur al mijn vrienden naar haar toe;-)!

Anonymous said...

Beste Anila ,

Ik wilde vragen of er iemand ervaringen heeft met leningen van Afab.
Ik ben namelijk op zoek naar leningen en zie ze overal staan.

Met vriendelijke groet,
Albert H Haanstra.