Friday, June 10, 2005

Sterk

Door het meedoen op het kroeshaar forum ben ik ook in contact gekomen met andere vrouwen en van het een kwam het ander....er onstond bij een van de dames het idee een meetup groep te vormen zodat we ook eens in het eggie met elkaar van ideeen kunnen wisselen..
Image hosted by Photobucket.com
Een prima idee en helaas heb ik de eerste 2 gemist ,maar algauw bleek dat de behoefte naar praten, over een veelal van onderwerpen die met de afkomst te maken hebben ,was en veranderde de groep van Natural Hair groep naar een Natural Roots groep.
Image hosted by Photobucket.com
Zondag was er weer een bijeenkomst en deze keer bij mij thuis.
Het onderwerp was ondernemen en er waren een stuk of 13 dames en 1 heer en tsjonge , wat ben ik onder de indruk.
Van de krachtige dames ,van de drijfveren , van hun ondernemingslust, van de zaken die voor hun belangrijk zijn en bovenal van hun kennis van zaken.
Image hosted by Photobucket.com
Ondernemen was de lijn waarlangs de gesprekken zich bewogen ,maar geen onderwerp werd geschuwd , opvoeding , idealen en hoe die om te zetten tot concrete plannen.
De een heeft een heel netwerk opgezet om kinderen in Gambia te steunen en organiseert even tussen neus en lippen door een heel Black Roots festival, de ander is zich aan het orienteren om een ICT opleiding op te zetten in het thuisland, de volgende geeft een lezing over netwerken , een ander leent ons haar know how als fiscaliste, de man in het gezelschap heeft een ondernemingslust om jaloers op te zijn van een vrachtluchtvaart maatschappij tot een catering en organisatie bureau , allemaal beheerd en bemenst met familie met heel veel compassie voor onze achtergrond : Surinamers.
Dit zijn maar een paar van de zaken die deze groep vrouwen onderneemt er is nog zoveel meer dat ik niet eens noem zoals scholing via cursussen tot aan een masters opleiding aan toe.
Wat me aan dit alles fascineert is dat ik me besef dat Surinamers als geen ander weten hoe je overal geld uit kan halen en met allerlei kleine baantjes de eindjes aan elkaar te knopen , het hosselen ....maar hier zie ik de overstap van deze gave naar ondernemersschap en de wil de kennis te delen met de achterban.

Image hosted by Photobucket.com

En daar ligt dan ook het grootste struikelblok.....want mijn Sranman nemen niet gemakkelijk de toegestoken hand van een andere Surinamer aan en gelooft eerder dat de hulp van anderen waardevoller is....
En dat is o zo pijnlijk ....en staat haaks op alles wat een Surinamer volgens zijn volkslied gelooft.

Opo kondreman oen opo
Rise country men, rise

Sranan gron e kari oen
The soil of Suriname is calling you

Wans ope tata komopo
Wherever our ancestors came from

Wi moes seti kondre boen
We should take care of our country

Stre de f'stre wi no sa frede
We are not afraid to fight

Gado de wi fesi man
God is our leader

Heri libi te na dede
Our whole life until our death

Wi sa feti gi Sranan
We will fight for Suriname

4 comments:

Anonymous said...

Wat een strijdbaar volkslied. Hoe wonderlijk zit een mens in elkaar. Aan de ene kant de strijdbaarheid, maar ik proef ook de koppigheid in het doorgeven of aanvaarden van hulp. An, ik vind het heel interessant om vanuit jouw point of view mee te kijken naar de basis van de su-cultuur.

Anonymous said...

Hey anila, je hebt een leuke schrijfstijl en je weblog ziet er goed uit. Ik kan zien dat het vanuit je hart komt. Ik hoop jou weer eens in het echt te ontmoeten !!

Groetjes

Chantal

Anonymous said...

mooi geschreven.
En inderdaad wellicht is het zo dat we elkaar niet voldoende supporten maar dat is wel zoetjesaan aan het veranderen met initiatieven zoals de natural roots network en
een startpagina als
http://multicultureelondernemen.
uwstart.nl


Ik denk dat het niet een gebrek aan wil is om samen te werken maar meer een stukje wantrouwen.

Fleur said...

Mooi geschreven!