Monday, June 20, 2005

Boedha

Mijn boedha verslaving is begonnen in mijn jeugd.

Mijn familie uit alle windstreken en een van mijn tantes( de
  • Chinese
  • dus) had een heel mooi zelfontworpen huis...in dat huis hadden ze in de woonkamer een heeeeel grote kast van plafond tot vloer tussen de woonkamer en keuken met vakken aan beide kanten en ....als summum ...daar zat ie , in een speciaal voor hem gecreeerd vak ...

    DE BOEDHA.
    Image hosted by Photobucket.com
    Zowat een halve meter hoog , zittend , dik bol,met uitgezakte vette buik en dolgelukkig met een welvoldane lach op zijn spleetoog toet ...kindertjes in vrolijk gekleurde kleding over hem heen buitelend , innig tevreden in zijn positie als springplank en zacht comfort kussen....

    Image hosted by Photobucket.com

    Tante Ess , dat was onze verteltante , onze lopende familiebijbel , ze kende de hele familie van haver tot gort en had altijd wel een smakelijk verhaal over deze of gene te vertellen .....maar ,Ik , Esseline Tjon Pon Fong zoals ze altijd over zichzelf sprak als ze verontwaardigd ergens over was en haar mening kracht bij wilde zetten....
    tante Ess roddelde ....NOOIT!
    Als ze op visite kwam ging je er speciaal voor zitten , ze sprak constant en wist iedereen te boeien en echt , ik ken niemand binnen of buiten de familie die een hekel aan haar had , ze was zo een bijzonder charismatisch iemand...je was graag bij haar in de buurt....
    Image hosted by Photobucket.com
    Ze kon fantastisch koken en bakken en genoot ervan om in haar grote keuken , terwijl ze aldoor iedereen bezig hield, de heerlijkste maaltijden en baksels uit haar handen te toveren..
    De keuken was altijd net de zoete inval ,het echte kloppende hart van de het huis en ik kan me niet herinneren dat ik die ooit leeg heb gezien.

    Tante Ess , had gouden handen , want ze had ook veel plezier in zelf kleding maken en haar 5 dochters droegen de meest prachtige creaties van haar hand , ze heeft samen met mijn moeder een jurk voor mijn zus en mij voorzien van een hondenapplicatie ,ik zie het nog helemaal voor me , ik weet nog exact dat het poedels waren.
    Ondertussen waren ze ook nog bezig een taart te bakken en het hele huis geurde naar lekker zoet deeg......
    Image hosted by Photobucket.com

    Ondanks mijn fascinatie voor die ene boedha heeft het jaren geduurd voordat in mijn huis boedha een plekkie sierde , want de traditie wil dat je geen boedhas voor jezelf kunt kopen .... dan brengen ze je geen geluk en wie wil dat nou niet!

    Vijf jaar geleden kreeg ik de eerste vier , allemaal blauw omdat het mijn lievelingskleur is en al snel hadden ze een speciale plek in mijn woonkamer , waar ze heel Feng Shui staan met hun gezicht naar een deur toe.
    Image hosted by Photobucket.com
    Ja de boedha verdient aandacht en is omweven met rituelen.

    Grappig genoeg ,krijg ik nu wel meer boedhas...van allerlei mensen waarvan ik het nooit verwacht zou hebben...en zonder enige aanwijsbare reden.

    Ik heb 3 jaar geleden een kleine versie van mijn zus gekregen , zo een 15 cm hoog en voor mij een bijzonder bezit ,want zij kent de heimwee naar de grote boedha ,met de speciale plek en de warmte in het huis van mijn tante , die niet meer leeft.
    Image hosted by Photobucket.com
    Vandaar mijn passie voor de grote fertiliteits boedha.

    1 comment:

    Anonymous said...

    Mooi verhaal.
    En nu weet ik ook hoe chinezen ooit in Suriname beland zijn.