Saturday, July 08, 2006

Zakdoekje leggen

Wie is er niet opgegroeit met het bekende zakdoekje ?
Of de grote paddenstoel , Berend , de Overtoom , de poppenkraam , de maneschijn??
Photobucket - Video and Image Hosting
Sinds een paar maanden hebben we regelmatig een kleuter over de vloer en graaf ik in mijn geheugen alle liedjes op en zingt omaAn samen met Alicia uit volle borst dat we varen , klappen en stampen , dat onze papagaai ziek is en weet ik veel wat voor avonturen het Nederlandse kind in de loop der jaren bezongen heeft.
Photobucket - Video and Image Hosting
Mijn moeder heeft vroeger heel veel met ons gezongen en later op school was het heel gewoon dat er zeker eenmaal per dag een liedje door de klas schalde , jammer toch dat het bijna niet meer gebeurt.
Ik weet heel goed dat er eigenlijk thuis , op school , in de auto , op de fiets , tijdens het spelen , de hele dag door werd er gezongen en al heel snel deed iedereen in je buurt mee.
Nog steeds vind ik het heerlijk als iemand zo ongemerkt onder zijn bezigheden door zingt en het maakt me niets uit wat er gezongen wordt.
Photobucket - Video and Image Hosting
Voor kinderen begint het natuurlijk met de bekende kinderliedjes ,maar de herkennings melodieen van allerlei programmas kent deze kleine al , dus Bob de Bouwer en Pieter Post hoor ik voorbij komen en vlak de reclametunes niet uit!
Heel gezellig ; al lig ik af en toe dubbel om de vrije teksten ...ach mijn dochter dronk vroeger al zoete melk met broccoli , want wat zijn brokken toch??
Photobucket - Video and Image Hosting
Dat brengt me op iets anders ..de teksten van de liedjes zijn vaak helemaal niet te begrijpen voor de kleintjes want een kolenfornuis , zakdoekje en schoenenpoetser??
Ze weten nauwelijks wat het is ...
Maar ik heb ook gezongen over de kalemandenrok met een wit mantlijntje d`rop en ik had geen ideeeeeeeee wat dat was!
De woorden zijn dus nauwelijks van belang , wel de klank , het ritme en de rijm zoals epompee poedenee poedenaska maar al te vrolijk bewijst.

Het allerliefste zing ik als de kindertjes iets groter zijn de liedjes van Annie M G.
Pippeloentje die niet op de reling mag staan
Dikkertje Dap
Mijn opa
De poedelman
Meneer van Zoeten.
Photobucket - Video and Image Hosting
De afgelopen weken was natuurlijk wel het meest passende liedje dat van die juffrouw op de Dam.

Pas op voor de hitte

Denk aan juffrouw Scholten,
die is vandaag gesmolten,
helemaal gesmolten, op de Dam.
Dat kwam door de hitte,
daar is ze in gaan zitten
- als je soms wil weten hoe dat kwam.
Ze hebben het voorspeld: Pas op, juffrouw, je smelt!
Maar ze was ontzettend eigenwijs...
Als een pakje boter,
maar dan alleen wat groter,
is ze uitgelopen, voor het paleis.

Enkel nog haar tasje
lag daar in een plasje...
Alle kranten hebben het vermeld
op de eerste pagina.
Kijk het zelf maar even na.
Ja, daar staat het, kijk maar: dame smelt.

Die arme juffrouw Scholten...
helemaal gesmolten...
Als dat jou en mij eens overkwam...
Laten we met die hitte
overal gaan zitten...
maar vooral niet midden op de Dam.
Photobucket - Video and Image Hosting
Tjsa dat soort associaties krijgt een mens met heel veel gevoel voor humor nu eenmaal als het in NL tropisch van temperatuur wordt!

5 comments:

Anonymous said...

Zo snap ik nog steeds de link tussen Sinterklaas en Kapoentje (gecastreerde haan) niet en Kortjakje bleek een vrouw van lichte zeden...

Nee , dan is Annie een stuk helderder ;-) in haar taalgebruik.

Anonymous said...

Hier wordt er op school ook haast niet meer gezongen, behalve de "stichtelijke" liederen op de christelijke scholen. Maar binnenkort gaan wij hier thuis ook weer beginnen. Wat denk je van: Slaap kindje slaap, je moeder is een aap...etc.! Het lied moet toch begrijpelijk blijven voor 't kind? Waar loopt er nog een schaap rond in Paramaribo en liefst een met witte voetjes? Apen zat!!!

Anila said...

Krokodillen ook dacht ik zo!!HAhahah!

Anonymous said...

Hee me nicht,

Je weet toch dat we veel fonetisch zongen zo heeft Mapoleon met zijn honderdduizend man aardig wat af gemarcheerd. En wat te denken van dat heerlijk stropenland. Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig weer wat vaker mezelf betrap op zingen. Soms met de kerkdiensten op zondag ochtend (als ik op ben) maar ook gewone gekke liedjes als krak zegt de paddestoel (aangezien ik naast een kinderdagverblijf werk)en af en toe inspiratie opdoe.

Anila said...

En Jantje bruine bonen....met dat lekkie in zijn buik!!