Sunday, July 16, 2006

Taal

Spelen met de taal is een soort hobby , leuke zinsneden bedenken , adrem zijn met woorden , gekke woorden maken door letterlijke vertalingen , heerlijk is dat en al helemaal als je met iemand in gesprek raakt die er ook plezier in heeft.

Maar het heeft ook consequenties , zeker bij het opvoeden , omdat je er het taalgebruik van je spruit ook heel erg mee kan beinvloeden.
Ik merk het aan gekke dingen , mijn dochter heeft net zo een tik voor spreekwoorden en gezegdes als ik , ze kent er heel erg veel en doordat ze net als haar vader en ik , enorm veel leest heeft ze een opvallend grote woordenschat.
Photobucket - Video and Image Hosting
De minder leuke kant ervan is dat kinderen ook de minder fraaie woorden uit je vocabulaire oppikken en ik moet het echt met schaamrood op de kaken toegeven ....een dragonder kan bij mij op gezette tijden zijn woordenschat met gemak vergrooten en ja , ik gebruik uit verschillende talen de meest kleurrijke niet bepaald wenselijke gezegden.
Ik heb dat jarenlang onder controle gehad , zeker toen dochterlief in het papegaai-staduim was , je bent heel snel genezen als uit het lieftallige mondje zo een gezellige vloek losknalt om maar niet over darmbewegingen enzo te spreken.
Photobucket - Video and Image Hosting
Aleen , ze is nu die leeftijd ruim te boven en ik corrigeer regelmatig de f*** en k*** en andere , naar ziekten verwijzende woorden en dan zegt ze terecht dat ik niet zo onschuldig ben en ook eens wat aan mijn woordkeus doen moet ; en gemakzuchtig dacht ik : valt wel mee......
Photobucket - Video and Image Hosting

Helaas ben ik een illusie armer.
Gisterenavond zat de vriendin van mijn dochter op de bank te vertellen dat Alicia haar woordenschat in rap tempo groeit en dat het enig is om te merken hoe ze van alles opslaat en op het juiste moment gebruikt .
Vooral erg leuk omdat er sprake was van een kleine taalachterstand omdat ze weigert te praten als ze niet op haar gemak is.
Maar wat vooral haar moeder zorgen baart is dat er ook een stel knallende vloeken bij gekomen is ,de GVD en Sh*** weet ze heel gepast te gebruiken..
Mijn dochter begon te schateren , had complete slappe lach , vriendin kijkt haar niet begrijpend aan en ik , ik had het fatsoen om te blozen......
Laat nou net dit weekeinde ook Ruby tegen me gezegd hebben dat ik wel erg veel vloek.

Photobucket - Video and Image Hosting
Oke , oke ik geef me gewonnen ......
Ik ga mijn taalgebruik weer kuisen ...maar waarom klinkt Potjadosie en Shoot niet zo ...rond en knallend???
Maar ik wil ook niet te boek staan als OmaAn die het kind op het verkeerde pad brengt.

Wie heeft er nog een paar goed suggesties in de aanbieding???

8 comments:

Anonymous said...

Whoehahahha An wordt opgevoed.:-0

Ik heb er 2 voor je:
Caramba !
(die kan hardgrondig)
en zelf heb ik een herinnering aan een venijnig uitspuugde:
Santa Maria Majore !

De sissende S en de rollende R doen hem ook wel.

Maar om je snel iets eigen te maken, 'flut' ipv k@t, 'chips' ipv sh@t en nog handiger is je een stuk minder boos maken over allerdaagse dingen.;-)

Succes met je 'taalcursus'
Hahaha

Anonymous said...

Oh Anila, herkenning! ik zeg altijd dat het komt omdat ik opgegroeid ben in rotterdam. (excuus-truus, me)

Soms scheld ik maar in het chinees, dat verstaat niemand en doen ze me ook niet snel na.:D

Ook het gebruik van snufknut is hier populair.

Maar als ik echt boos ben...oh... vre-se-lijk. *bloost.

Anonymous said...

Wel me nicht,

Gelukkig ken je me langer dan vandaag dus vind ik dat ik recht heb om dit te zeggen. Het zal tijd worden dat je opgevoed wordt op dat gebied. Ik vond je altijd zeer kleurrijk in bijzijn van je "één ogig korenspiertje". Ik ben niet zo van de vloekende maar een goede surinaamse heb ik sinds kort weer geadopteerd en dan heb ik het over die "moedersspeld" maar die "moedershond" komt op gepaste tijden ook voorbij. Dusss...
Maar 't klinkt wel erg deftig vind je niet?

Groeten...

Anonymous said...

Ik moet ineens denken aan mijn vader die altijd 'sakerhetstandstickor' vloekte in ons bijzijn. Toen we kleuters waren dus.
Ik vond dat als kleuter wel apart en het was pas veel later dat ik leerde dat het 'veiligheidslucifers' betekend en dat het op Zwaluwdoosjes lucifers staat.
http://www.thuisexperimenteren.nl/science/lucifers/lucifersdoosje.jpg

Anonymous said...

Waw, wat een goede adviezen, je hoeft er alleen maar om te vragen! Maar als ik je was zou ik heeel erg oppassen met de Surinaamse scheldwoorden, Kaolo en mapima zijn ook in Nederland nu heel erg bekend. Zal ik je een paar Libanese ter vervanging leren?
Kes em mak (Mapima) en sharmuta (hoerenzoon, dochter) Airrifiq (Fuck You) doen het ook goed. Beter dan die stomme woordjes die niks betekenen. Op aanvraag wil ik je ook wel wat Portugese leren hoor, je zegt het maar! Ik ken er ook een hele schuif in het Hindostaans, Chinees en Javaans.

Anila said...

Iets als Roepa me koeje lonte, soms???
Als ik iets dieper graaf ken ik nog meer Javaanse ...
Kes em mak , will do for now!!

Anonymous said...

Ik vind jullie zeer universeel en goed om te weten maar ik kan je wel vertellen dat als ik in de stemming ben om te vloeken en dat betekent dus dat iemand mij heeeel erg boos heeft gemaakt. Dan kan het me geen moer schelen of ie me begrijpt of niet. Liefst wel. En dan zal eruit komen wat het lekkerste ligt natuurlijk en dat is zeer onvoorspelbaar. Maar wel leuk. Zo, ik heb gezegd.

Anonymous said...

yoy mapima you zaka zaka tontibamama
dat had ik geleerd:P!