Thursday, June 29, 2006

Vervoer

Vanmorgen zat ik peinzend voor mijn werk te wachten totdat de deur openging.

De stadsmobiel is een goede uitvinding , in principe levert het vervoer op maat wanneer je dat nodig hebt en is het stukken goedkoper dan de reguliere taxi omdat je vaak het vervoer met anderen deelt.
Maar sinds ik er regelmatig gebruik van maak ; kan ik er ook net als vele anderen met mij ; boekdelen over schrijven.
Photobucket - Video and Image Hosting
De planning klopt in grote lijnen van geen kanten , vrijwel altijd is het busje te vroeg of te laat maar zelden op tijd.
Men dient rekening te houden met een wachttijd van een half uur , dus een kwartier voor en een kwartier na de gewenste afhaaltijd en dan graag een uur voor de tijd dat je uiterlijk ergens moet zijn ; dat is een heel verstandige overweging bij het boeken.
Onder tussen ben ik door schade en schande wijs geworden en laat ik me op de dagen dat ik werken ga , om half zeven ophalen zodat ik op tijd ben …mijn werktijd start officieel om 8 uur.
Maar als ik me iets later laat ophalen ….kom ik klem te zitten met hun planning en kan het gebeuren dat ik pas om half 9 er eindelijk ben.
Klein detail is dat de rit tussen mijn huis en de toko ongeveer 10 minuten duurt.
Hierdoor heb ik ruim de tijd en zit ik meestal rond half 7 voor de deur van de toko , die pas om 7u opengaat …helemaal niet erg want als ik boven aan kom ga ik gelijk aan de slag en in alle rust handel ik de eerste zaken af.
Photobucket - Video and Image Hosting

Maaaaaaaaaaar dan komt te ramp…de terugreis.
Omdat ik in een ziekenhuis werk , hebben ze voor de terugreis het systeem van de open boeking…..je staat op de lijst maar tot aan 17 uur kan je geen retourtijd vastleggen .
Je gaat staan of zitten bij de gereserveerde plek , een standplaats als het ware en de bedoeling is dat er ieder uur een busje komt dat de mensen meeneemt van de polikliniek en het ziekenhuis.
En daar begint de ellende , als ik mazzel heb kom ik in het busje te zitten met allemaal mensen uit Zuidoost en dan zijn we allemaal snel eruit en is het busje na een uur terug voor de volgende rit…maar als ik pech heb zat er in de rit ervoor iemand die naar West of Noord moest en is de bus van zijn lang zal ze leve niet op tijd terug ; met als gevolg dat de groep wachtenden steeds groter wordt en de volgende bus nooit of te nimmer alle mensen meenemen kan .
Een extra bus inzetten , dat blijkt al helemaal niet bij de planners op te komen , want als je belt naar de klachtenlijn , schijnt iedereen van het probleem te weten maar een simpele oplossing als tijdens de spits tussen 3 en 5 u bijvoorbeeld een bus om de 45 min te plannen zodat de wachtrij verkort …..welnee joh!
Photobucket - Video and Image Hosting
Het is me weleens overkomen dat er geen bussen waren , files en allerlei voor mij en de anderen onduidelijke hindernissen waardoor de bus pas om 19.30 verscheen ….en ik zat er al vanaf 15.30 u te wachten.
Het was hartje winter ; ijzig koud en we waren tot op het bot verkleumd.
Zo een werkdag duurt dan oeverloos lang en dan kan het gebeuren dat ik op zo een pechdag van 6.15 uur tot aan 20 uur alleen maar bezig ben geweest om naar en van mijn werk te komen.
En ….nogmaals ik woon slechts 7 à 10 minuten van de toko af.

Het enige waarvoor ik in deze hele organisatie een oeverloos respect voor heb ...zijn de chauffeurs.
Door de slechte planning zijn het de mensen die natuurlijk alles over zich heen krijgen als ze eindelijk aan komen rijden .
Alle frustraties van de gebruikers krijgen ze over zich heen en echt , het moet me van het hart , over het algemeen zijn ze de behulpzaamheid en vrolijkheid zelve.
De tact waarmee de rimpels en plooien glad strijken is onvoorstelbaar en hun geduld met al hun klanten .....echt ik vind ze echte helden , deze heren en dames.
Je zal maar met een volle bus mopperende klanten in een file staan....ik geef het je te doen!
Photobucket - Video and Image Hosting
Daarom …..Scoot for An……zodat dit verleden tijd is!

4 comments:

Anonymous said...

Vreselijk An, voor jou en al die anderen die toch van dit vervoer afhankelijk zijn.

Gelukkig voor jou is het eind in zicht.
Scoot for AN!

Anonymous said...

Precies de reden waarom ik ook een scoot wil, dan kan zoonlief meefietsen... ik kan toch niet naar basketbaltraining ofzo, op deze manier.

Heb me dus nooit opgegeven voor vervoer op maat, want als ik zo lang moet wachten ben ik gesloopt (en met mn blaas wil ik ook geen uren hoeven te wachten in de kou!)

Ik hoor zoveel soortgelijke verhalen over vervoer op maat - afgrijzelijk. En dan die chauuffeurs die zo vrolijk blijven. Das dan wel weer heel mooi.

Scoot voor An!! ;-)

Anonymous said...

sorry hoor, ik was die anonieme troela. ;-)

Anonymous said...

Geloof me, binnen afzienbare tijd is ook dit leed geleden, scoot for An en Eve!! Ik heb alleen maar medelijden met de mensen voor wie de scoot geen optie is.