Thursday, June 15, 2006

What is in a name?

Al zolang ik me het herinneren kan heb ik een hekel aan mijn naam en sinds ik de betekenis ken is er niets aan veranderd…integendeel …

Als er iets niet bij mij past is het de naam die me als lieflijk en elegant beschrijft , hahhahahahhah , mag ik effe heel hard lachen??
MOI , elegant ….in geen velden of wegen !!
Lieflijk , wie heeft er schellen voor de ogen ??
Maar de reden waarom ik mijn naam niet leuk vind is al in mijn vroegste jeugd ontstaan .
Photobucket - Video and Image Hosting
Mijn moeder heeft toen ze zwanger was van haar eerste telg een uitgebreide garderobe aan geschaft met monogram en al…
Toen de volgende zich aandiende hebben mijn ouders besloten om al hun spruiten dan de zelfde voorletter toe te bedelen …..dezelfde als mijn vader trouwens.
Er kwamen drie nakomelingen en tel uit je winst hoe handig het is als de post binnenkwam…wie o wie had er recht op het poststuk?
Wat mij toen al dwars zat , is de ordinaire naam die ik gekregen heb..
Photobucket - Video and Image Hosting
De oudste heet Alberto , naar mijn vader.
Dat was zeker in de tijd toen we opgroeiden en fantastische naam , mening Braziliaanse voetballer deelde die naam met hem.
Photobucket - Video and Image Hosting
De jongste heet Arlinda , ik heb die naam nog nooit ergens anders gehoord , dus heb ik even gegoogeled , in NL heb ik 3 hits gevonden , zo te zien allemaal van Portugese origine en voor de rest heel erg weinig, zelfs wereldwijd een zeer exotische naam dus.
Photobucket - Video and Image Hosting
Voor mij had mijn vader Amanda gekozen , ahum , ook al niet een naam waar ik weg van ben , maar mijn moeder was er fel tegen , bang dat ik ermee gepest zou worden….het betekent namelijk amandel in het SU.
Dus werd het Anita …yuk yuk yuk!
Je moet je indenken , naast 2 zulke bijzondere namen , die altijd heel veel leuke reacties scoorden bij het voorstellen , werd er flauwtjes gereageerd op mijn naam …hoogstens …ook al een A.
Ik noem mezelf daarom ook al sinds een jaar of 5 gewoon An , niets mis mee, kort en bondig en het IS mijn naam ....maar het vraagt heel erg veel vasthoudendheid van mijn kant om dat voor elkaar te krijgen .
Ik moet erop blijven hameren dat ik zo genoemd wil worden , dus geef ik sinds een paar weken doodgewoon geen antwoord als iemand me weer bij mijn "oude" naam noemt.
(er zijn wel een paar mensen die het mogen en gelukkig werd ik binnen de familie eigenlijk altijd al anders genoemd)

Ik heb toen al besloten het zelf anders te doen , mijn kind zou dat niet gebeuren , ze zou twee voornamen krijgen zodat ze zou kunnen kiezen en ze moesten ook bijzonder zijn .Photobucket - Video and Image Hosting
Het is Rudya Anila geworden en ze is er heel tevreden mee.
Ze is minder gecharmeerd van het feit dat ik sinds ik me op het wereld wijde web beweeg haar naam tweede naam als nick gebruik…das HAAR naam , ach, zo heeft zij dus ook al een naam trauma ;-) !

Het allerleukste was de reactie van mijn zus op de naam van haar nichtje….
Photobucket - Video and Image HostingWant na de eerste kleinkinderen Rohani , Rehna en Ruby , kwam er dus Rudya.

Hoezo traditie???

7 comments:

Anonymous said...

Of kun je spreken van pure naaperij? Want Rudya IS de jongste.
En als ze katholiek was, zou jij misschien ook voor de andere traditie gekozen hebben van de Portugese familie, weet je wel: Maria Lucita, Maria Dolores en Maria Elena. Wist je trouwens dat mijn volgende dochter als die ooit geboren was Raisa Maria Christina zou heten?

Jacqueline said...

Ook mijn naam is niet alles, alleen maar erg lang. Zeker nu ik de in de usa woon is het er niet makkelijker op. Ik heb van mijn ouders nog 2 andere namen gekregen, daarom heb ik in tegenstelling van jou, mijn kinderen maar 1 naam gegeven en kort en bondig. Hopelijk zijn ze daar in de toekomst nog tevreden mee.

Anila said...

Ik vind jullie reacties enig!
Zo zie je maar , het is nooit helemaal naar wens.
Enne zus , ik had nooit aan die voorletter gedacht totdat jij er me erop wees!
Bo en Nova zijn anders ook geen doorsnee namen , ik vind ze beiden heel erg stoer.

Bieke said...

Anila - Anita
Wat een heisa omwille van 1 enkele letter ;-))))

Zouden er niet veel mensen zijn die wat moeite hebben met hun voornaam? Je eigen naam klinkt altijd wat vreemd toch?

Mijn naam (niet Bieke natuurlijk!) werd gekozen door mijn zus die tevens mijn meter is. Als ik een jongen was geweest, had ik Walter geheten. Die naam was gekozen door mijn broer, tevens mijn peter... Kijk, dat vindt ik nu een stoere, degelijke naam die ook nog eens warmte uitstraalt... ;-)

Bieke said...

aaaaarrrrrgggrrrrrrrrrrrhhhhh.... een dt-fout....

Anonymous said...

Anila Anita is in Nederland een wereld van verschil Bieke !
Johnny en Anita zijn common scheldnamen voor minder sociale types, vandaar.

What's in a name. Ik heb mijn naam verfoeid, mijn achternaam jaren niet uit willen spreken. Nu ik het dagelijks moet doen voor mijn werk, is de naam in ene minder beladen. Wordt steeds meer eigen en de neiging om hem ooit te veranderen is totaal afgenomen.

Andere naam willen is vooral een meidending. Ook mijn dochter vraagt zich regelmatig af hoe ik haar toch zo heb kunnen noemen haha.

Jacqueline said...

oh ik weet er nog eentje, over namen gesproken. Toch wel toevallig als je dochter met haar vriend thuis komt Kelly genaamd en vervolgens je zoon ruim een half jaar later met zijn vriendin, ook Kelly genaamd. Zeg maar nee, dan heb je er twee. Zo als bij mijn broer.