Tuesday, July 05, 2005

Welkom??

De hele rel rondom verdonk geeft me een heel vieze smaak in de mond.

Image hosted by Photobucket.com

Het heeft jaren gekissebis , gelobby , gehoon en vooral heel veel doorzettings vermogen van menig zwarte voortrekker gevraagd zodat 2 jaar geleden er eindelijk een monument ter herdenking van de slavenernij kwam.
Kun je nagaan in 1863 is de Slaverij afgeschaft , dus het was een kwestie van een behoorlijk lange adem.
De plek voor het monument , de vorm , de kunstenaar , allemaal reden voor nieuwe discussies en disputen en onderlinge gespannen verhoudingen....jarenlang is in Amsterdam de herdenkingsplek het Surinameplein
Image hosted by Photobucket.com
geweest .....maar ..oke er is besloten ..
Het monument staat in het

De rellen en de verontwaardiging bij de onthulling staan behoorlijk op mijn netvlies gegrift en als ik heel eerlijk ben heeft het voor mij gelijk de plek en het monument besmet.

Image hosted by Photobucket.com

Ik weet het , ik kom hier fors uit de hoek maar de eerste Juli was altijd een dag van bezinning , meer dan een festiviteit....vooral in Amsterdam.
Groot feest werd er altijd in Utrecht gevierd , dat was het verschil .
In Utrecht was het een happening , van heinde en verre kwam men om te vieren een soort voorbode van het bekende Kwakoe festival.

Image hosted by Photobucket.com


Alsof de rellen toen bij de onthulling geen signaal waren naar de top dat de zwarte gemeenschap duidelijk een eigen mening heeft over hun viering , hoort men dit jaar dat mevrouw verdonk van plan is de mensen toe te spreken....
Ondanks alle verzoeken , beleefd en krachtig geformuleerd en ondersteunt door het Stadsdeel bestuur ,gaat mevrouw verdonk er toch heen...

Image hosted by Photobucket.com

Gek he,dat ze zo ontvangen is , gek he, dat men haar uitgejoeld heeft en ooo wat vreemd he ,dat men haar belet heeft om zoiets uitdagends als een krans bij ONS monument neer te leggen...

Ik vind dat al die zwarte herdenkende mensen gelijk hebben als ze stellen dat het HUN feestje is , dus zij de gastheer , en ongewenste gasten??
Die wijs je de deur!

4 comments:

Anonymous said...

Ook al ben ik een blanke..ik ben het helemaal met je eens. Pure provocatie van die 'mevroj' Verdonk.
En dan ook nog gaan gillen dat ze niet goed beschrermd werd...kóm nou!

Verder zag ik laatst een documentaire. Het is bewezen dat de hele mensheid van Afrikanen afstamt.(Ze hadden de hele route onderzocht die onze voorouders hebben afgelegd o.a. d.m.v. DNA onderzoek overál over de wereld. Het klopt!Behalve de indianen, daar hadden ze nog geen verklaring voor))
Dus... ik ben een 'witte neger'. Ik wéét dat het woord 'neger'niet goed valt, weet ook niet meer wat het betekent, maar persoonlijk vind ik het woord 'zwart'de lading niet dekken. De meeste 'zwarte' mensen zijn gewoon bruin...en heel soms zie je hier in Nederland échte zwarte mensen (bittere chocolakleur, errug mooi....)maar dat is eigenlijk een zeldzaamheid.

Maar...eh..wat wou ik zeggen..o ja..ik vind het vet cool dat ik een witte neger ben...alléén erg jammer dat wij 'witten'(slaat ook nergens op, volgens mij kleur ik beige of zoiets)zó gedegenereerd zijn dat we geen ploepneuzen meer hebben...maar ja, wie weet heb ik over een x-tal generaties ineens een kleinkind met ploepneus...mijn jongste komt al aardig in de buurt met zijn indische neus...(BTW; óók afstammelingen van Afrikanen..álles komt uit Afrika...eigenlijk...)
Jammer genoeg weat ik de naam van de documentaire niet meer.

Anonymous said...

Ha, ik heb weer een leuk linkje gevonden


http://www.xs4all.be/~dvdavid/mag_science/De%20mens/mag_science.20000907165059.nl.html

Anila said...

Leuk Doei enne wrom zou je geen witte neger mogen gebruiken?
In deze context valt het niet verkeerd namelijk!

Anonymous said...

Het is zo treffend......opdraven als ongewenst en wegblijven als noodzakelijk is.....typerend voor dit kabinet.