Friday, July 15, 2005

Was muziek en zang er niet , leven had geen waarde....

Het schoot plotseling door me heen terwijl ik aan mijn blog dacht , helemaal bezig met een totaal ander onderwerp.

Muziek en zang dat zijn oeroude manieren van je gevoelens uiten , je verdriet en blijdschap een stem te geven en vooral een manier waardoor je ondanks het verschil in taal , rang of stand samen iets moois kunt delen.

Image hosted by Photobucket.com


De eerste muziek die ik me heel bewust kan herinneren is een Spaans Liedje over Peter , (de man van)mijn hart!
Ik ben 4 jaar en loop met mijn ouders in de dierentuin op de rots waar ik geboren ben en door de hele tuin klinkt het lied...
Net als geuren kunnen klanken je ook helemaal terug werpen in de tijd...
Ik ruik de apen , voel de hitte en de vochtigheid en ik zie JOJO, de grote onhebbelijke oerang oetan in gedachten...

Zingen is ook een manier waarop ik me staande heb gehouden toen ik een aantal jaar na de Bijlmerramp , een posttraumatischestress periode heb overwonnen , ik had een erge spraakstoornis en sprak als een zeer goed pratende dove ,maar ik kon nog zingen en dat heb ik dan ook met volle borst gedaan.
Het is ook de manier waarmee ik de ziekte van mijn moeder heb verwerkt ...een hele avond zingen , allerlei liederen die haar lief zijn ...

Image hosted by Photobucket.com

Muziek is een machtig wapen en we onderschatten het niet (meer) , de wetenschap dat je over de hele wereld mensen kunt bereiken voor een doel geeft Live8 steeds weer de kracht ...over alle grenzen heen.

Deze week is U2 in Amsterdam aan het zingen....zelfs het verkeer raakt erdoor van slag ....prachtig ...ik zou geen betere reden weten om mensen op de been te krijgen..( en ik ben niet eens een fan ).
Image hosted by Photobucket.com
MUSICA!

Pepito eres mi vida (Pepiti, Pepito)
Mi cariño, mi querido (Pepiti, Pepito)
Nunca comprendido (Ou-wa)
Nunca comprendido (Ou-wa)
Porque me intereso en ti

Quiere me (Quiere me)
Quiere me (Quiere me)
Besa me (Besa me)
Entre tus brazos

Pepito mi corazón (Pepiti, Pepito)
Dame mas de tu cariño (Pepiti, Pepito)
Canta me asi (Ou-wa)
Canta me asi (Ou-wa)
Con amor

Pepito mi corazon (Pepiti, Pepito)
Pepito de mis amores (Pepiti, Pepito)
Canta me asi (Ou-wa)
Canta me asi (Ou-wa)
Con amor

Pepito eres mi vida (Pepiti, Pepito)
Mi cariño, mi querido (Pepiti, Pepito)
Canta comprendido (Ou-wa)
Nunca comprendido (Ou-wa)
Porque me intereso en ti (Ou-wa)

Quiere me (Quiere me)
Quiere me (Quiere me)
Besa me (Besa me)
Entre tus brazos

Pepito mi corazón (Pepiti, Pepito)
Dame mas de tu cariño (Pepiti, Pepito)
Y canta me asi (Ou-wa)
Canta me asi (Ou-wa)
Con amor

1 comment:

Bieke said...

Mooi stukje Anila!!!

Muziek heeft inderdaad onvoorstelbare krachten...

Tijdens een van mijn diepteperiodes raadde iemand (van OA, jaja ;-) ) me aan eens te luisteren naar 'Stuck in a moment' van U2. Het werd mijn eerste echte kennismaking met U2 (ja, schandalig, ik weet het...)... In 't bijzonder dat nummer had een soort therapeutisch effect...
Iets later kwam ik uit op de cd Skin van Melissa Etheridge... wat een wereld van herkenning, en dat alleen al in de melodie, de klankkleur, de stem, weet ik veel... in ieder geval niet de tekst, maar toen ik daarnaar ging luisteren, klopte die tekst ook perfect... en dat dus bij elk nummer op die cd... Die cd is dus echt grijsgedraaid...

Melissa werd een soort troost...
U2 gaf als het ware weer energie...
Beide intussen live gezien... ik zou zo opnieuw gaan...

Bizar, die waarde van muziek...