Monday, July 11, 2005

Home

Vorige week stuurde mijn zus een aantal fotos op uit het thuisland.

Nou is dat al een vaag begrip want het land waar ik geboren , is niet het land waar ik opgegroeid ben .
Maar goed , voor de goede orde het zijn fotos van het land waar ik opgegroeid ben.

Image hosted by Photobucket.com
Ik ben al 18 jaar niet terug geweest , omdat ik het ontgroeit ben en het schandalig duur is om er heen te gaan en na 2 weken verlang ik terug naar huis maar dat vind ik zonde van het geld.
En toch heb ik wel een band met het land , het wel en wee van de mensen gaat me aan het hart.

Er is gelukkig in die jaren ook heel veel veranderd, ik kon me er niets bij voorstellen maar tegenwoordig staat men er ook in de spits in de file...ondanks de slecht onderhouden wegen , hebben velen een auto , want geloof me in de brandende zon fietsen is niet echt een pretje en veel ruimte heb je er ook niet op je tweewieler , je kunt er dan ook beter op de bromfiets stappen , lekker koel , behalve je valhelm dan.....
Image hosted by Photobucket.com

Ik zie ook vooruitgang , er is tegenwoordig aan de Waterkant een heuse boulevard en zelfs bloemenkramen !Het nodigt wel uit tot flaneren en ik voel in gedachten het briesje dat er meestal over de rivier waait , heerlijk verkoelend zo een wandeling.
Image hosted by Photobucket.com

Er zijn ook plekken die ik totaal niet herken of thuis kan brengen ,straatnamen die ik niet ken en buurten die ik nog nooit gezien heb.
Maar de sfeer van de stad is nog hetzelfde...statig oud Koloniaal afgewisseld met vervallen krotten en ultramoderne villas , dat kun je allemaal naast elkaar aantreffen.
Image hosted by Photobucket.com
Hilarisch is bij ook dat naast de prachtige oude Synagoge tegenwoordig een Moskee staat en dat bijt elkaar in mijn thuisland niet.
Iedereen is gelovig en men heeft respect voor elkaars geloof , zo simpel.....
O, het lijken wel de Verenigde Naties en over het algemeen leeft iedereen heel gezellig met en naast elkaar , behalve in het Verkiezings jaar , dan worden alle cultuurverschillen eens goed als fossielen uit te kast getrokken .....bleeeeeeegh...
Maar als het parlement eenmaal geinstalleerd is , dan kabelt het weer rustig voort ...
Tot de volgende keer.....

Dat kun je ze eigenlijk niet afnemen ,want politiek is er volksvermaak!
Ik vrees dat niet iedereen de gevolgen van hun keuzes altijd overziet.
Image hosted by Photobucket.com

Home is where the hart is . home ...such a crazy place !

5 comments:

Anonymous said...

Ik zou zó graag eens daar gaan kijken...

Anonymous said...

Bij mij staat Suriname op mijn verlanglijstje, tenslotte liggen de roots van zoonlief ook daar.

Ik hoor er zoveel goede verhalen over.

gelukkig hebben we steeds beter contact met de familie aan die kant, dus wellicht gaan we over een paar jaar wel...

Bieke said...

toch enige melancholie Anila?

en als je er zolang niet geweest bent, hoe kan je dan zo zeker ervan zijn dat je na 2 weken er weer weg wilt?

Anila said...

Omdat ik het ontgroeit ben ..de andere kant , het dorpse , het bekeken worden, de kokervisie , het gemis aan zelfreflectie.....

Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is!;-)!

Anonymous said...

Ik heb er ook nog familie wonen. Volgens mijn moeder hele enge narrow-minded, still kolonial thinking people.

Maar ze is verliefd op Suriname. Eigenlijk vind ze het veel aardiger en leuker dan Curacao.


Zelf zou ik weleens de binnenlanden van Suriname in willen trekken...de jungle in...