Sunday, June 28, 2009

Eergisteren werd ik ermee wakker.
Photobucket
Ik droom zelden, het is al ongewoon en dan...dromen over een deur??
Het zijn wel bijzondere deuren en als ik iets mis dan zijn het wel de prachtige deuren en suite die ik ooit bezat, in dat vooroorlogse huis.
Ik woon al jaren met enorm veel plezier in nieuwbouw en ik zou geen andere plek weten waar ik me zo thuis voel, maar dat huis met die deuren dat was heel speciaal.
Photobucket
Het was mijn eerste eigen huis in Amsterdam en omdat het eigenlijk te groot voor mij alleen was, moest er een slaapkamer uit.
Dat vond ik helemaal niet erg, de woonkamer werd er L vormig door en ik liet gelijk de muur naar de hal ook eruit slopen waardoor het een grote open ruimte werd.
Door het slopen ontdekten we " het " bij toeval.
Photobucket
Door de trillingen was het paneel opengeschoven, niet veel en toen we tegen het paneel aan drukten ging dat open en achter de haard bleek een heuse verborgen ruimte te zijn.
We pakten er een lantaarn bij en ontdekten tot onze grote verbazing dat het vermoedelijk een onderduikkast geweest moet zijn, want aan de binnenkant zat een slot... het paneel afsluiten en niemand die je vinden kon..en ruimte genoeg voor een man of 3, maar niet voor langer dan een uur, denk ik.
Het was er in elk geval warm, droog en heel erg veilig.
Photobucket
Maar waarom heb ik van de onderduik kast gedroomd en wat heb ik precies gedroomd?
Dat weet ik niet, ik werd wakker toen ik door het paneel kroop en weer in de woonkamer stond.
In de kamer met de witte muren, wit houten vloerplanken en al het overige houtwerk van de en suite in allerlei tinten grijs.

Ja, ik woon al zeker 21 jaar in nieuwbouw, tot mijn grote genoegen, maar ik heb weleens heimwee naar de mooie houten en suite deuren met de glas in loodramen.

3 comments:

Jacqueline said...

Dit is typisch zo'n verhaal over een oud huis waar ineens suprises opduiken en hele mooie. Dat is nou ook de charme van een oud huis. Zo een soort huis blijft me wel altijd aantrekken, juist om dat soort dingen.

Arlinda said...

Heeee, ik was dat helemaal vergeten! Maar gelijk toen ik de deuren zag moest ik aan de onderduikerskast denken. Grappig, he?

molly said...

Wat een prachtig huis zeg!
Lijkt een beetje op dat va mijn broer, met die kamers en suite.
Maar wat zou die droom te betekenen hebben gehad?