Friday, June 22, 2007

POM

Het nationale gerecht van de Surinamer is POM.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Ik denk dat op een goede tweede plaats de pastei volgt en daarna een verscheidenheid aan andere gerechten want de Su keuken is zo divers als zijn bewoners , de oorsprong ligt in alle windstreken.

Imagine IC het kunst en educatie centrum in Mokum Zuidoost , heeft een megagrote tentoonstelling over de pom georganiseerd met als klap op de vuurpijl een wedstrijd , wie maakt de lekkerste pom.

Wel, dat hebben ze geweten!

Er is heel veel publciteit over geweest , de passie van de pom is in alle toonaarden uit de doeken gedaan , ik heb echt vanuit de meest onverwachtse hoeken over de tentoonstelling en de wedstrijd een recensie of column gelezen en ik heb genoten.

Pom is een heilig iets voor de Su , ieder heeft zijn eigen recept en zijn eigen variatie en het is bijna zo dat je kunt stellen : geen feest als er geen pom is geweest .

Het gekke is dat ik het zelf niet regelmatig op tafel zet , omdat het een zo specifieke smaak heeft , dat je ervan moet houden en omdat ik het zonde vind als ermee geknoeid wordt , dus als ik het op tafel zet is het voor een liefhebber ....en dat is mijn eigen dochter niet eens!
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Hele discussies kun je houden over wat een pom het lekkerst maakt en among the Su maak je de beste pom door er kip MET botjes , zoutvlees en vooral zuur in te doen , het is een balans tussen zoet en zuur dat de lekkerste pom geeft.
De botjes zijn belangrijk omdat de Su van kluiven houdt en de botjes boterzacht worden in de pom en dan is vaak de heel donkere korst die niet te dik mag zijn ook nog het summum van een lekker hapje.

Iedereen die me goed kent en weet hoe ik kook , snapt ook allang dat mijn pom niet erg traditioneel is , ik kan bijna niet traditioneel koken want ik kook met mijn hart en ziel en mijn eigen fantasie , ik kook dan ook nooit letterlijk volgens recept , ik ben de vleesgeworden slogan van Maggi ....een beetje Maggi en een heleboel van mezelf.
Ik kook niet Nederlands , niet Surinaams , niet Antilliaans , niet Portugees , geen enkel keuken is mijn favoriet ...want ik kook op zijn AN`s!

De pom die de wedstrijd gewonnen heeft ...dat is de grootste giller was pom met zalm!!
Gemaakt door iemand die voor de derde keer pom gemaakt heeft en eerlijk is eerlijk , ik denk dat ze een formidabele kok is om daar te kunnen winnen!!


En hier volgt dan mijn pomrecept , gemaakt met kipfilet en de grootste heiligheidsschennis is ....dat ik het in de magnetron klaarmaak!
Boy o boy , ik hoor al die SU lezers al vol afgrijzen zuchten en steunen.....
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
1 kilo diepvries pomtajer , verkrijgbaar bij de toko
3 kilo kipfilet, in blokjes
1 kilo uien , gesnipperd
1 bol knoflook , gesnipperd
1 kilo tomaten , in stukjes
1 klein blikje tomatenpasta
4 limoenen , uitpersen
50 gr suiker
zwarte peper uit de molen
2 boullion tabletten
2 bossen bladselderie , fijngehakt
olie , genoeg om de kip te braden

De tajer laten ontdooien een een ruime bak want er komt vrij veel vocht vrij, alles opvangen en gebruiken.

De kipfilet in de hete olie bakken , hoeft niet bruin te worden , als het halfgaar is de uien en knoflook erbij doen.
Doe hier de tomaten stukjes en de puree bij en laat het met de boulliontabletten een minuut of 10 pruttelen , doe er ongeveer een beker of 2 water bij , er moet flnk wat saus ontstaan.
Als het gaar is , vuur uit en de selderie doorheen scheppen.

Bij de ontdooide tajer nu de suiker , limoensap , flink wat zwarte peper doen en alles omscheppen.
Schenk dan alle kip met de saus erdoorheen en roer het om ....proef even of er genoeg zout , zoet en zuur inzit en naar smaak wat toevoegen.
Als het niet zuur genoeg is een beetje azijn of wat picallily toevoegen.

Twee of drie ovenschalen vullen met het mengsel , denk aan de grootte van de magnetron.
Iedere schaal 2 x 20 minuten erin doen en dan met een breinaald even inprikken om te zien of het helemaal gaar is , dan is de tajer namelijk goudgeel van kleur.
Eventueel nog even langer in de magnetron .
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Eet smakelijk!!!

9 comments:

Anonymous said...

Recept opgeslagen maar ehhhh wat is pomtajer eigenlijk?

Anonymous said...

Hahahaha, je familie krijgt een rolberoerte van deze blog.

Anila said...

Pomtajer is de geraspte wortel van een aronskelksoort die we in Su eten , we maken er een ovenschotel van.

Anonymous said...

Ik ben zo'n zeikerd met eten:-)))

Anonymous said...

Ikzelf vind de lekkerste pom ook die ik zelf maak, ongeveer zoals die van Ann, maar dan met blokjes rundvlees!! Niemand anders hoeft 'm te lusten, ik maak 'm alleen voor mezelf!!

Anonymous said...

de laatste reactie kwam dus van mij!!

Anonymous said...

Toevallig ben ik vanmiddag nog in de grote aziatische supermarkt geweest vanmiddag. Ze hadden ook een rij met surinaamse dingetjes.
En in de diepvries zag ik Pom kant-en-klaar liggen van verschillende merken. Maar zelf maken is leuker natuurlijk.
Ik keek mijn ogen uit trouwens. Van heel veel dingen weet ik echt niet wat het is.
Ook een groot vak met diepvriesvis en garnalen en zo. En dan nog de hapjes, dimsum, rotipannekoeken, en nog veeeeel meer.
Echt een paradijsje.
Moest meteen aan jou denken toen ik de Pom zag liggen in de diepvries. :D
Ik zal eens kijken of ze daar de pomtajer hebben, alhoewel die mensen zelf niet surinaams zijn volgens mij. (maar hebben dus wel veel surinaamse dingen.)
Ik heb deze keer zoute bananenchips genomen, noedels met garnalensmaak, twee soorten dim sum, stoommandje.

Ik reageer anoniem want ik kan nu weer niet met mijn naam reageren op een of andere manier.

Carina

Anila said...

Gewoon de pom zelf proberen te maken Carina , het is echt iets voor jou!

Anonymous said...

Ik ga hem een keer zelf maken. Ik denk dat ik dan maar naar de gewone toko ga voor die pomtajer.