Monday, January 30, 2006

Echt waar...

Wie kent het niet ,van die verhalen van heel kortzichtige mensen waar je van denkt , dit kan niet??

Vorige week zat ik in het vervoersbusje met een tweetal ook op weg naar hun werk..
Ze waren collegas van elkaar.
Image hosting by Photobucket
De een vertelde aan de ander dat zijn dochter tegenwoordig naar de weekeindschool gaat , een project van het AMC , maar dat hij het een heel domme bedoening vond want de kinderen leren er niets en ze slepen ze alleen maar mee naar allerlei bedrijven en museums(!) en dat het zo een leuk projectje was van EG gelden die zo nodig ingepikt moeten worden.....
De ander stelde dat dit haar verbaasde omdat ze alleen heel goede berichten erover gehoord had en dat de kinderen waarvan zij wist met heel veel plezier eraan deelnamen....
Nee , de meneer bleef fulmineren over het feit dat het niets toevoegde en dat werd me teveel ...
Ik onderbrak zijn sermoen en vertelde dat bij mijn weten de bedoeling was de kinderen een bredere kijk op de maatschappij te geven en de leerlingen te laten zien wat de vakken die ze op school leren daadwerkelijk in de maatschappij voor nut hebben....
De dame , blij met mijn steun herhaalde dat en toen kwam het klap op de vuurpijl argument van meneer ....het hoort niet bij onze cultuur.....
Image hosting by Photobucket
Pardon???
Ik was zo verbluft dat ik niet eens de namen van bekende SU kunstenaars als Erwin de Vries, Cliff San a Jang , Klas ,Pinas en nog veel meer voor hem opgenoemd heb.....
Maar daar had ik ook de tijd niet voor want daarna kwam zijn volgende argument :
Zwarte kinderen zijn geschikt voor voetbal en atletiek en dat was het!
Hij staafde dat met het verhaal dat hij met zijn kinderen naar de Jaap Edenbaan was geweest en hoewel de 2 oudsten wel wat schaatsten hadden ze het al snel net zo koud als hij en wilden naar huis.....
Image hosting by Photobucket
Ook nu weer heb ik mijn mond maar gehouden ,maar nu uit verbijstering over zoveel kokervisus...
Serena en Venus Williams , Arthur Ash ....tennisspelers die deze man totaal niet erkend.
Tiger Woods.......bestaat niet.
Zelfs Anthony Nestie , SUs trots , de zwemmer die ooit goud haalde, allemaal doen niet ter zake....
De zwarte basketball spelers die over ter wereld in de top spelen???
Image hosting by Photobucket
Wat me van dit hele verhaal nog het meeste dwars zit , is het feit dat deze man 3 kinderen in deze maatschappij opvoed en niet eens bereid is om in te zien dat het dus aanpassing vereist...
Zijn dochter is verstandiger ,want die gaat met veel plezier naar de weekeindschool.

Gelukkig heb ik ook heel hoopvolle dingen gezien dit weekeinde.
Een discussie over straattaal waarbij een witte jongere stelde dat het toch de manier bij uitstek was om zonder enige vorm van onderscheid met je leeftijdgenoten te communiceren en dat iedereen de mond vol had van integreren en dit nou hun manier is om dat te doen.
Image hosting by Photobucket
Op een andere zender zaten 5 jongeren van verschillende komaf , over hun leven in Nederland te praten aan de hand van discussie punten en vooral het punt :Zwarte scholen moeten verdwijnen had hun aandacht.
Die moeten samen met de witte scholen van hun zo snel mogelijk de maatschappij uit en verboden worden , want op gemengende scholen , daar leren we begrip voor elkaars cultuur en kom je in aanraking met mensen ,NIET met kleuren .
Een van de mooiste uitspraken deed een vriend van mijn dochter, de reden waarom ik naar het programma keek, want ik wilde best horen wat hij te melden had :

Ik zie geen geloof , ik zie geen kleur , ik hoor geen andere talen
Ik zie alleen maar mensen en die probeer ik te bereiken op iedere manier.

Aaron , je bent een kanjer!

1 comment:

Anonymous said...

Jeetje An, wat heb je toch een kortzichtige visies he. Zo zei mijn moeder een keer dat het indolente van mijn zoon toch wel samenhing met zn huidskleur, natuurlijk.... Waarop ik gevraagd heb hoe het dan kwam dat het bij haar oudste zoon, mijn ozo blanke broeder die hetzelfde heeft, opeens een karaktereigenschap is geworden....

Het is ongelovelijk wat voor onzin mensen uit durven te kramen onder het mom van cultuur, ras of wat dan ook.
Kan me voorstellen dat je gewoon even stom was geslagen door zoveel stupiditeit.