Thursday, October 27, 2005

Waterkant

DE waterkant is voor mij de boulevard (heeeeel luxe naam voor de plek) in Parmaribo ,langs de Suriname rivier....
Image hosted by Photobucket.com
Het loopt vanaf het Fort Zeelandia tot aan de Centrale Markt ,maar niet overal kun je echt flaneren.
En daar is de plek bij uitstek voor en zeker op heel hete dagen is het er goed toeven met het windje dat over de rivier heen waait.
Image hosted by Photobucket.com
Heel veel mooie amandelbomen staan er , tropische amandelen wel te verstaan , dat zijn hele statige bomen met een prachtig bladerdek.Ze geuren niet als ze in bloei staan en hun bloei is ook niet spectaculair ,maar als de amandelen rijp zijn , vind je ernorm veel onder de bomen liggen.
Tegenwoordig is het ook de plek waar je ten alle tijden een snack kan halen bij de talloze warungs , al dan niet verrijdbaar en het eten is van goede kwaliteit.
Image hosted by Photobucket.com
Bij het Fort staat nog altijd Wilhelmina over de rivier heen te staren, bevroren in een fraai beeld als jonge vorstin.
Daar ligt ook de broedplaats voor jong talent , de schilderschool , vernoemt naar Nola Hatterman.....herkenbaar door een fraaie sculpture voor de deur.
Image hosted by Photobucket.com
Het is een mooi stukje koloniaal Paramaribo met de gerestaureerde officierswoningen , de oude rode brievenbus zoals uit het liedje van Annie MG en dan het oude Fort dat al heel veel ellende gezien heeft ...maar waar je een heel mooi uitzicht hebt over de rivier.
Ik kan me herinneren dat ik daar eens samen met mijn zus op een receptie als catering-lady gefungeerd heb en hoe we met lange rokken en vol beladen dienbladen met ware doodsverachting de stenen trap op en af sjeesden....
Image hosted by Photobucket.com

Grappig genoeg woon ik tegenwoordig bijna of misschien moet ik zeggen met zicht op een boulevard....maar wat een verschil.
Er zijn wel bomen en zomers belemmeren juist die bomen mij om het water te zien dat er achter ligt ,maar vergeten dat het er is doe je nooit.
Image hosted by Photobucket.com
Op de plas is het zomers heel druk , er is ruimte voor veel watersport , een surf-, zeil-en kanoschool liggen er...altijd heel veel sportvissers en dan nog de niet aflatende stroom aan atleten die regelmatig hun rondje rond de plas puffend en hijgend afleggen.
Oja , de AMC loop gaat ook altijd over onze boulevard , elke zomer weer!
Image hosted by Photobucket.com

Maar ook s winters is de plas de moeite waard , heel veel vogels , veel vissen die je in het ondiepe water langs de kanten ziet liggen , zoetwatermossels heel herkenbaar in het heldere water....en dan de rietkragen zo her en der.
Image hosted by Photobucket.com
En ook dan is de plas de ontmoetings plaats in de wijk , voor alle mensen met kinderen , loslopende honden , de sporters , ja dan ook en op dagen dat de plas echt dicht gevroren is , als de schaatsers .
Het gebeurt niet zo vaak dat het mogelijk is ,maar dan loopt werkelijk de hele wijk uit om te schaatsen en te genieten van het ongewone tafereel.

Een snack halen kun je er niet meer want de steiger waar er jarenlang een kleine uitspanning stond is in slechte staat van onderhoud en er zijn plannen om op het eiland waar vroeger een speeltoestel stond een permanent eetplekkie te maken ,maar zoals altijd gaat dat zeer moeizaam met vergunningen en zo.
Image hosted by Photobucket.com
Deze zomer heeft de gemeente vriend en vijand verrast met plotseling een vergunning te verstrekken voor een ballentent waar er heel riant getafeld kon worden ,maar ik geloof niet dat mijn buurtbewoners er enig enthousiasme voor op konden brengen.

En als je mij nu vraagt welke plek mijn voorkeur heeft...dan moet ik je een antwoord schuldig blijven.
Ik voel me er wel lekker thuis!

5 comments:

Anonymous said...

Beste Anila,
Het is echt zeeeeeer moeilijk kiezen tussen zulke mooie plekjes.
Maar waar je ook bent zijn het wel jij en de mensen die een plek de moeite waard maken.
Er zijn trouwens zeer mooie foto's bij, vooral deze van de rivier, de huisen en het winterlandschap.
Veel groetjes uit mijn mooi plekje:)
Marsje

Anonymous said...

Brrr ik schrok wel van dat koude plaatje ertussen. ;-)

Home is where the heart is Anila, je hebt gewoon een groot hart.

Anila said...

Onderhand is het wel duidelijk "Enter les duex mon coeur ce balance..."

Anonymous said...

Waw zus, wat gaan we nu beleven? Beginnen je "roots" te jeuken?
What about: nooit meer Suriname voor mij?
Het is hier lekker warm hoor!! Ik zou echt niet met je willen ruilen, maar volgens mij heb ik het beter aangepakt dan jij: om de tien jaar ben ik met vakantie in Nederland. Even de familie zien en dan kan ik er een hele poos weer tegen. Want leven met haast geen familie om je heen is ook niet alles!!!

Anila said...

Nee zo een vaart loopt het ook niet , ik zal niet stante pede het vliegtuig naar SU nemen ,maar ik vind sommige plekjes wel nog steeds fascinerend......