Thursday, December 15, 2005

Die andere rooie man met zijn maatjes

Ja , je leest het goed, er is nog een rooie man maar die begroet ik altijd met passie..Image hosted by Photobucket.com
Ik heb een zeer groot zwak voor die dikke Rooie , die met die ronde buik en schaterlach en die met een grote bel staat te roepen of met de slee door de lucht gaat.
Image hosted by Photobucket.com

Maar groter dan mijn zwak voor hem is die voor zijn maatjes , die op alle tochten met hem mee gaan en waarvan een een rode neus heeft...
Ze hebben namen die ik meestal vergeet behalve dan van de legendarische ; met de voornaam ; die met de letter begint ; die al mijn moeders kleindochters delen : de R.
Image hosted by Photobucket.com
Ja ja , het klopt ik heb een zwak voor rendieren oftewel mooses....
Het leuke is dat het zeer onschuldig begon met het kwijlen in de boekhandel aan mijn werk , want daar zat de eerste waarmee ik een band sloot...
Image hosted by Photobucket.com
Hij zat daar op een boekenplank met een enig roodfluwelen jasje , afgezet met wit bont aan de rand ...zijn gewei ondeugend onder zijn muts uit piepend......ik was op slag verliefd......behalve toen ik zijn prijs hoorde......300 gulden voor een stuk speelgoed ?? oja en het jasje dat was apart.....nog 25 gulden erbij.
Nog in geen 300 jaar!
Na de kerst zat hij er nog steeds , zonder jasje en heel eenzaam....en daar heeft hij zeker nog anderhalf jaar gezeten.
Maar op een goede dag toen ik de boekhandel binnenkwam vroeg de beheerster me of ik hem nog hebben wilde want hij was wat beschadigd...iemand had zijn sigaret te dicht bij het beest gehouden....wetende wat hij gekost had bood ik er 50 gulden voor wat me een schop van mijn collega opleverde...( ze had het vast ook voor minder gedaan....)want ze nam mijn bod aan en ik werd de trotse eigenaar van mr Moose.
Image hosted by Photobucket.com
Het jasje heb ik er 2 jaar later voor 15 piek bijgekocht en vanaf dien kreeg mrMoose met kerst zijn jasje aan en zat ie daar te pronken tussen zijn groeiend aantal soortgenoten.
Het leuke is ook , dat ik er steeds meer bij krijg omdat anderen van mijn hartstocht weten ...elk jaar met kerst krijg ik er 1 bij van een van mijn vriendinnen , ze heeft me nu al een rendier-poef, een witte, een bruine en een electronische geschonken die zingt en schuddebeest terwijl hij druk aan het musiceren is...
Dit jaar kreeg ik van haar en dochter 2 rendierkoppies compleet met rode muts voor in de boom....
De electronische heb ik zelfs dubbel omdat ik zelf de verleiding ook niet weerstaan kon en in vele soorten en maten zitten ze samen op het raamkozijn met zijn allen te pronken en onze kat mag er graag bij gaan liggen....daarvoor moet ze wel eerst een paar eraf meppen!
Image hosted by Photobucket.com
Vraag me niet waarom ik ze zo aantrekkelijk vind....ik heb geen flauw idee....
Ik heb begrepen dat ze in werkelijkheid verre van vriendelijk ; zelfs op het chagerijnige af en zeer eigenwijze beesten zijn.
Feit is dat ze voor mij de kerstsfeer met alle toeters en bellen vertegenwoordigen, en dat mijn hart sneller gaat slaan als ik er weer een nieuwe bij score.
(ik weet nu al dat er weer eentje naar me onderweg is)
Image hosted by Photobucket.com
Rudolf en zijn maatjes.....dat zijn voor mij de stemmingsmakers met kerst.
Goede feestdag allemaal!!!
Image hosted by Photobucket.com

7 comments:

Anonymous said...

Leuk Anila, ik ben ook gecharmeerd van Rudolph.
Ken je deze site ? http://www.visualparadox.com/wallpapers/rudolph.htm
Seasons greetings for you too!

Anonymous said...

Hee, de url was te lang, ik zie m niet goed terug in mn post: het moet dus zijn :

http://www.visualparadox.com/
wallpapers/rudolph.htm

Maar dan zonder spatie tussen /wallpapers.

Anila said...

Neeeee , die ken ik nog niet ,lekker even loeren!

Jacqueline said...

Je kunt in dit land je hart ophalen wat "die andere rooie"man aangaat met zijn maatjes. Ze zijn hier tekust en tekuur. Alleen deze santa claus, hebben ze jaren geleden "gepikt" van europa. Het was een bisschop, onze sinterklaas en ze hebben er hun eigen verhaal van gemaakt en verplaatst naar de kerst.

Jacqueline said...

zie real story of santa claus
www.growley.com/history.html is misschien ook een advies voor de amerikaan zelf, want die kennen de history ook niet. hahaha
fijne feestdagen

Anila said...

Leuke link Jacq, goede reis trouwens , hier naar toe!
Wat zullen de kinderen opgewonden zijn.

Anonymous said...

Wat zitten ze er weer gezellig.:-)
Heerlijk lijkt me dat zo'n passie. Dat heb ik zelf helemaal niet, jammer vind ik dat. Maar om nu in ene iets te bedenken om te gaan sparen heeft geen meerwaarde.
Geniet van je mooses, geniet ik van jouw passie !